Nehodovost policejních vozů

24.07.2017

I policisté se jako řidiči stávají účastníky dopravních nehod. Ať už vlastní vinou, nebo se zaviněním ostatních účastníků silničního provozu. Policejní služební vozidla nejsou havarijně pojištěna, proto je pro policisty nezbytná „pojistka na blbost“.

Policejní vůz

Nehody policejních vozů v číslech

Dopravní nehody se nevyhýbají ani policistům ve služebních vozech. V roce 2016 bylo v Česku takových nehod 1378. Na jeden den tedy připadly téměř 4 dopravní nehody, ve kterých figuroval policejní vůz. Toto číslo zahrnuje jak klasické polepené policejní vozy, tak civilní policejní auta, využívaná například kriminalisty. Nejčastěji policisté bourali v Praze, následovalo Ústecko a Ostravsko.

Mohlo by se zdát, že nejčastěji policejní vozy bourají tehdy, jedou-li s houkajícími majáky k jinému případu. Pronásledování ujíždějícího řidiče vyžaduje obvykle extrémně rychlou jízdu. Nehod, ke kterým došlo při jízdě se zapnutými majáky, bylo však z celkového počtu pouze 176. Více než polovinu (konkrétně 57 %) těchto nehod zavinili řidiči policejních aut.

Poměr nehod zaviněných policisty a těch, které zavinili ostatní účastníci silničního provozu, je zhruba stejný. Většinou však lehce převažují nehody zaviněné policisty. V loňském roce zavinili policisté 803 dopravních nehod. To je nejvíce od roku 2010.

Dopravní nehody zaviněné Policií ČR

Zdroj informací:
http://www.dotyk.cz/udalosti/policiste-loni-bourali-skoro-ctyrikrat-denne-pres-osm-set-nehod-primo-zavinili-20170515.html

Kdo zaplatí škodu?

Kdo zaplatí škodu napáchanou na policejním autě v případě, že nehodu nezavinil policista, je jasné. Jak tomu je ale v případě, že je vina připsána řidiči policejního vozu?

Policejní auta mají sjednané jen zákonem dané povinné ručení. Havarijní pojištění tato vozidla nemají. Pojistit všechna policejní auta havarijním pojištěním by bylo příliš nákladné – v porovnání s tím, kolik finančních prostředků se vynakládá na dopravní nehody zaviněné policisty. Škodu tedy v těchto případech musí zaplatit viník. Zvláštní komise stanoví, kolik zaplatí řidič-policista, který nehodu zavinil. Případný zbytek zaplatí policie.

Tato skutečnost vede policisty k tomu, že se sami připojišťují a sjednávají si tzv. pojistku na blbost (pojištění odpovědnosti zaměstnance za škodu způsobenou zaměstnavateli). Ta je přijde na několik set korun ročně a o její nezbytnosti není pochyb.

Další zajímavé články

Pravidla přednosti na přechodu pro chodce

Kdo komu dává přednost na přechodu pro chodce?
21.08.2017

Situace, se kterou se setkáváme denně. Chodci mají na přechodu přednost – ta má ale svá pravidla a své výjimky. Jak se tedy na přechodu správně chovat?

Opravy silnic o prázdninách

Opravy silnic o prázdninách
18.08.2017

Jistě jste si v průběhu prázdnin všimli zvýšeného počtu omezení na silnicích. Uzavírky, zúžení, objížďky a následně kolony znepříjemnily cestu mnoha jedincům.


Kam dále: