Nehodovost policejních vozů

24.07.2017

I policisté se jako řidiči stávají účastníky dopravních nehod. Ať už vlastní vinou, nebo se zaviněním ostatních účastníků silničního provozu. Policejní služební vozidla nejsou havarijně pojištěna, proto je pro policisty nezbytná „pojistka na blbost“.

Policejní vůz

Nehody policejních vozů v číslech

Dopravní nehody se nevyhýbají ani policistům ve služebních vozech. V roce 2016 bylo v Česku takových nehod 1378. Na jeden den tedy připadly téměř 4 dopravní nehody, ve kterých figuroval policejní vůz. Toto číslo zahrnuje jak klasické polepené policejní vozy, tak civilní policejní auta, využívaná například kriminalisty. Nejčastěji policisté bourali v Praze, následovalo Ústecko a Ostravsko.

Mohlo by se zdát, že nejčastěji policejní vozy bourají tehdy, jedou-li s houkajícími majáky k jinému případu. Pronásledování ujíždějícího řidiče vyžaduje obvykle extrémně rychlou jízdu. Nehod, ke kterým došlo při jízdě se zapnutými majáky, bylo však z celkového počtu pouze 176. Více než polovinu (konkrétně 57 %) těchto nehod zavinili řidiči policejních aut.

Poměr nehod zaviněných policisty a těch, které zavinili ostatní účastníci silničního provozu, je zhruba stejný. Většinou však lehce převažují nehody zaviněné policisty. V loňském roce zavinili policisté 803 dopravních nehod. To je nejvíce od roku 2010.

Dopravní nehody zaviněné Policií ČR

Zdroj informací:
http://www.dotyk.cz/udalosti/policiste-loni-bourali-skoro-ctyrikrat-denne-pres-osm-set-nehod-primo-zavinili-20170515.html

Kdo zaplatí škodu?

Kdo zaplatí škodu napáchanou na policejním autě v případě, že nehodu nezavinil policista, je jasné. Jak tomu je ale v případě, že je vina připsána řidiči policejního vozu?

Policejní auta mají sjednané jen zákonem dané povinné ručení. Havarijní pojištění tato vozidla nemají. Pojistit všechna policejní auta havarijním pojištěním by bylo příliš nákladné – v porovnání s tím, kolik finančních prostředků se vynakládá na dopravní nehody zaviněné policisty. Škodu tedy v těchto případech musí zaplatit viník. Zvláštní komise stanoví, kolik zaplatí řidič-policista, který nehodu zavinil. Případný zbytek zaplatí policie.

Tato skutečnost vede policisty k tomu, že se sami připojišťují a sjednávají si tzv. pojistku na blbost (pojištění odpovědnosti zaměstnance za škodu způsobenou zaměstnavateli). Ta je přijde na několik set korun ročně a o její nezbytnosti není pochyb.

Další zajímavé články

Sankce za špatné parkování u obchodních center

Parkování na vyhrazených místech u obchodních center
15.12.2017

Parkoviště u obchodních center bývají tak plná, že někdy nezbývá než zaparkovat na vyhrazeném parkovacím místě. Hrozí za to řidičům pokuta?

Antiradary - používat ano či ne?

Antiradary - používat  ano či ne?
14.12.2017

Jsou příznivci i odpůrci antiradarů. Jak to s těmi tajemnými antiradary je? Jsou vlastně legální? Jaké pozitiva a negativa sebou nese jejich používání?


Kam dále: