Jak chránit vůz před slunečními paprsky a vysokou teplotou?
19.07.2018
Průměrná měsíční teplota stoupá a překonává předchozí roky měření. Ať se jedná o důsledky globálního oteplování, nebo o skupinu náhodných jevů, je aktuální otázkou, jak zabránit negativním důsledkům extrémních teplotních výkyvů na automobil.
Ve výzkumném centru v USA byla po vystavení vozu slunečnímu záření naměřena vnitřní teplotu vzduchu necelých 63°C. Teplota plochy v interiéru, která byla vystavena přímému slunečnímu záření, vystoupala dokonce na 90,5°C.
Ochrana interiéru
- Pod křídly stínu – ne vždy je to možné, ale pokud ano, snažte se parkovat mimo přímé sluneční záření, ochráníte tak svou palubní desku od vysychání a praskání. Pokud je to bezpečné, nechte pootevřené okénka, aby se vyrovnal tlak a vnitřní a venkovní teplota.
- Sluneční clony (hliníkové, textilní fólie, stínítka) a plachty chránící proti slunci – alternativní ochranou při nedostatku stínu je buď univerzální plachta na celý vůz nebo sluneční clony na přední okno.
- Ochranné fólie na sklo – tónování skla je finančně náročnější než použití clon a plachet, ale výhoda je, že se nemusí nikam skládat a nijak instalovat. Fólie i firma, která je lepí, musí mít certifikaci.
- Ošetření přístrojové desky – na udržování interiéru vozu v čistotě jsou k dispozici speciální přípravky, které současně dokáží ochránit i před slunečními paprsky.
- Ošetření sedadel – textilní i kožené potahy sedadel, vystavené ultrafialovému záření, ztrácí barvu. Ochrana proti blednutí, respektive praskání kůže, je k dispozici v podobě autokosmetiky, která jednak čistí, tak i vytváří ochranný film proti UV záření.
Ochrana exteriéru
- Ochrana karoserie – sluneční paprsky nejvíc útočí na lak vozu. Návštěva automyčky s programem voskování by měla být dostatečná, pokud se ale myčce vyhýbáte, využijte ruční voskování, ať již svépomocí nebo s profesionální posilou. Kvalitní vosk navíc oživí i barvu automobilu.
- Ochrana gumového těsnění – materiál z pryže by se měl ošetřit výrobky na bázi silikonu, jinak je jeho opotřebení při střídání extrémních teplot rapidnější.
Ochrana pod kapotou
- Chladící kapalina – kontrola hladiny kapaliny, popř. její výměna. Chladící kapalina ochlazuje motor a brání i usazení koroze v chladícím systému.
- Klimatizace – doplnění klimatizace, výměna pylového filtru.
- Akumulátor – baterie trpí v letních měsících víc než v zimě, kdy se jen projeví následky letních radovánek. Vysoké teploty a zatížení (permanentní využití klimatizace) způsobují rychlejší opotřebení baterie a možné selhání.
Speciálně na dlouhých cestách do zahraničí za ještě větším teplem se projeví všechny nedostatky a chyby v pravidelné údržbě vozu. Pro trávení klidné, bezstarostné dovolené je pohodlnější připlatit pár set korun za nadstandardní pojištění, které zaručuje bezplatný odtah vozu do servisu, opravu a poskytnutí náhradního automobilu.