Je handsfree opravdu tak bezpečné, jak se tvrdí?16.11.2017 Dnes se běžně pro vyřizování telefonních hovorů v autě používá systém handsfree. Díky němu se může řidič věnovat řízení a při tom vyřizovat telefonáty. Je skutečně handsfree tak bezpečné? Opravdu je to lepší řešení než držet mobil v ruce? Nebo si raději telefonování při jízdě úplně odpustit? Proč se nemůže telefonovat za jízdy? Odpověď je celkem jasná. Pokud řidič v ruce drží telefon nemá volné ruce. Vznik dopravních nehod, v důsledku zaměstnání řidiče prací se svým mobilem, byl již dávno prokázán. A důsledkem toho naši zákonodárci vytvořili zákon č. 361/2000 Sb. O provozu na pozemních komunikacích. Tam se jednoduše řečeno uvádí, že řidič během jízdy nesmí držet v ruce a ani jinak telefonní přístroj. Pokud by vás policie za tento přestupek pokutovala, můžete se rozloučit až s 2 a půl tisíci korunami. Zákon nezakazuje během jízdy telefonovat. Tím vznikl prostor pro beztrestné používání handsfree. Druhy handsfree Systém handsfree znamená ve volném překladu “volné ruce”. Existují dva nejzákladnější typy: drátové handsfree – to znamená, že v našem mobilním zařízení je pomocí konektoru připevněn kabel. Na kabelu je tlačítko pro přijímání hovorů, mikrofon a sluchátka. připojení přes bluetooth – dnes určitě oblíbenější způsob. Většina mobilních zařízení podporuje tento bezdrátový systém. Řidič si do ucha vloží sluchátko spojené s mikrofonem, které bezdrátově kooperuje s mobilem. Moderní automobily, mají pevně připevněnou handsfree sadu do interiéru vozu. Majiteli stačí se jen k sadě připojit. Nebezpečí s handsfree O mužích se říká, že nedokáží dělat víc věcí naráz. V případě řízení toto platí u obou pohlaví.Během jízdy je potřeba ne jen mačkat pedály a točit volantem. Náš mozek musí neustále sledovat situaci na silnici. Pokud je řidič vozu vtažen do konverzace, hrozí reálné nebezpečí vzniku nehody v důsledku jeho pomalé reakce. Na téma používání handsfree proběhlo několik výzkumů v Anglii a Kanadě. Byl testován rozdíl mezi používáním mobilního zařízení běžným způsobem a s handsfree. Prokázalo se, že pozornost řidiče je narušována v obou případech stejně. Není tedy velký rozdíl, jestli držíte telefon v ruce, a nebo hovoříte v kabině svého auta a oběma rukama při tom svíráte volant. Pokud řidič současně hovoří a řídí, přeplňuje tím svou mentální kapacitu. Jeho mozek nestačí některé informace a podměty zpracovávat dostatečně rychle. Na co si dát pozor V těchto kategoriích dopadli účastníci výzkumu nejhůře: dodržování bezpečné vzdálenosti, sledování zpětných zrcátek, včasná reakce na změny rychlosti jízdy v provozu. Jedním z prováděných testů se zjišťovalo, jak si počínají telefonující řidiči ve srovnání s těmi, kteří před jízdou požili alkohol. Šokující výsledek ukázal, že obě testované skupiny reagovaly v modelových situacích stejně špatně. Takže řidič s 0,8 promile v krvi, měl stejné reakce jako ten, který používal systém handsfree. Přestože většina řidičů nepije alkohol před jízdou, v poklidu si během jízdy volají. Což je co se týče nebezpečí pro ně i ostatní účastníky silničního provozu stejně nebezpečné. Je úplně jasné, že v dnešní době, kdy má mobil každý stále u sebe, se jen těžko nepřijímají hovory. Ale možná by stálo za to, to zkusit. Pokud zvládáme mít vypnutý mobil v kině, u lékaře, v divadle, na důležitých jednáních a během letu. Co takhle si zavést osobní pravidlo a za jízdy prostě netelefonovat? Vždyť zastavit a hovor v klidu vyřídit se dá vždycky. Martin Daneš Jsem Martin Daneš, obchodní ředitel Srovnátor.cz. Naším cílem je najít pro vás vždy to nejvhodnější pojištění dle vašich potřeb. Díky široké nabídce produktů od všech významných pojišťoven vám dokážeme poskytnout řešení odpovídající vašim představám. Když budete mít jakýkoliv produktový dotaz, neváhejte se na nás obrátit na info@srovnator.cz handsfreenebezpečíreakční častelefon