Jak funguje AdBlue a proč ho používat

09.07.2018

Se zavedením emisní normy EURO 6, jejímž cílem bylo snížení emisí oxidů dusíku u vznětových motorů, musely automobilky zkombinovat požadavek zákazníků na stále výkonnější motory se závazkem na snižování emisí. Řešením je AdBlue, marketingový název pro čistý roztok syntetické močoviny, který je schopen snížit emise oxidů dusíku u dieselu až o 95%.

Jak funguje AdBlue a proč ho používat

Trocha historie

Pokud jste majitelem nebo řidičem nákladního vozidla, není pro vás AdBlue žádnou novinkou.
U středních a těžkých nákladních vozů se tato technologie používá již od roku 2013. První vozy, které byly schopny výrazně snížit emise oxidů dusíku, se na trhu objevily dokonce už v roce 2006.
Pro osobní vozy pak začínají přísné předpisy platit od 1. ledna 2015. Znamená to tedy, že od tohoto data již není možné zaregistrovat nové vozidlo, které nesplňuje normu EURO 6.

Jak AdBlue funguje

Z hlediska chemického je AdBlue roztok syntetické močoviny a demineralizované vody, tedy vody zbavené rozpustných látek a křemíku. Pokud se tato sloučenina dostane do výfukového systému, dokáže zredukovat škodlivé oxidy dusíku a ven pustit už jen obyčejnou páru a dusík.

Spočítejte si rychle povinné ručení


Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů

Kontrolku neignorujte!

Díky technologii AdBlue se rázem z moderních naftových motorů, alespoň co se emisí oxidů dusíku týká, stávají čistší motory než motory benzínové. Aby to vše ale mělo smysl, je potřeba udržovat hladinu roztoku AdBlue a doplnit ho v případě, že dojde.
Důrazně se nedoporučuje kontrolku nedostatku kapaliny na přístrojové desce ignorovat, protože pokud tak učiníte, stanou se dvě věci:

  • dojde k selhání principu technologie a škodlivé oxidy dusíku se dostanou do ovzduší
  • po vypnutí motor již znovu nenastartujete a zároveň ho tím i poškodíte

Kde AdBlue koupit?

Pokud už se rozhodnete výstražnou kontrolku neignorovat, máte několik možností jak roztok do nádrže dolít:

  • můžete si na čerpací stanici zakoupit kanystr a kapalinu do nádrže doplnit, s čímž by vám obsluha měla být schopna pomoci.
  • nebo si zajedete do svého servisu a požádáte o doplnění tekutiny.
  • další možností je potom klasické doplnění ze stojanu AdBlue na čerpací stanici. Byť se třetí možnost zdá jako nejjednodušší, v ČR je stále ještě nedostatek stanic, které potřebnými stojany disponují, resp. jedná se o stojany použitelné pouze pro nákladní vozidla, autobusy a autokary.
Hledat na webu Srovnátor.cz