Jak fungovat s kamiony na cestách?

23.05.2018

S kamiony se setkáváme na cestách každý den, je jich snad čím dál víc. Ostatní řidiči se s nimi v provozu musí nějak popasovat, přestože některým to dělá potíže. Máte pocit, že kamiony brzdí dopravu? Těžko se předjíždí a jízda za nimi je pro mnohé nepříjemná? Zkusme se na celou situaci podívat očima profesionálních řidičů, snad je lépe pochopíme a budeme tolerantnější.

Jak fungovat s kamiony na cestách?

Řidiči kamiónů

Snad někoho napadá, že je to povolání jako každé jiné, ráno sedne do kamiónu, jezdí a jezdí a večer má padla, tak to ale úplně není. V posledních několika letech se vzrůstající potřebou dopravovat obrovské množství všelijakého zboží, je řidičů dlouhodobý nedostatek. Velká konkurence mezi dopravci sráží ceny za tuto službu na minimum. Požadavky zákazníků mít stále přeplněné obchody, vždy vše čerstvé sebou přináší daň. Pracovní den řidiče je plný soustředění na cestě, nudného čekání v předepsaných pauzách a někteří se pomáhají na nakládkách a vykládkách přepravovaného materiálu.

Nyní se podíváme na několik nervy drásajících způsobů jízdy, které občas vadí řidičům osobních aut:

  • Jede pomalu – ano v dnešní uspěchané době, představuje setkání s jedoucím kamionem pocit zdržení.
  • Samotný kamion váží kolem 15 tun, jeho naložená hmotnost dosahuje až 40 tun, takže velký těžký kolos, se kterým ani není radno jet závodní rychlostí.
  • V EU je maximální povolená rychlost 80 km/h, je možné jet i rychleji 90 km/h, ale větší překročení rychlosti se po minutě zapíše do digitální karty tachografu, kterou si při silniční kontrole policista jednoduše přečte a přestupek je na světě. U moderních kamionů se setkáváme s omezovači, jeho řidiči, i když šlapou na plyn jako diví, se na vyšší rychlost zkrátka nedostanou.
  • Jede na spotřebu – jedním ze způsobů, jak uspět v konkurenčním boji, je snížit co nejvíce náklady na přepravu. Dopravci, proto požadují po svých řidičích, aby jezdili co nejvíce ekonomicky, tedy tzv. na spotřebu. Jede-li kamion rychlostí 85 km/h ušetří 5-7% paliva oproti 90 km/h a to už není málo. K ekonomické jízdě mu pomáhají i další asistenční přístroje a způsob jeho jízdy je sledován pomocí moderních technologií, díky kterým je možné spojit firmu s vozidlem i jeho systémy.

Jede divně – Řídit jízdní soupravu a osobní automobil je rozdíl. Kamioňáci mají trochu jiný styl řízení, musí počítat s těžkým vozem, několika nápravami a snažit se stále předvídat. Ideálně nešlapat na brzdu těsně před překážkou, ale jet co nejvíce plynule. Kabina s řidičem jsou vyvýšené a tak mnohdy lépe vyhodnotí situaci na silnici, než osobák jedoucí za kamionem. Naopak těsně pod kabinu řidič pořádně nevidí, pokud ho předjíždíte a zařadíte se k němu moc blízko, hrozí hlavně motorkářům značné nebezpečí.
V prudkých zatáčkách nebo při odbočování potřebuje kamion hodně místa, proto si více najíždí, aby vykroužil oblouk, kloub soupravy je posunut dopředu a návěs není z gumy, takže se nedá ohýbat.

Houpe se a jede po prostředku cesty – Oba tyto nešvary mají co do činění s výškou návěsu, ten je velmi citlivý na nárazový boční vítr, ten ne jen, že může kamion rozhoupat, ale pokud je prázdný odvane ho vítr do jiného pruhu nebo dokonce převrátí. Na užších cestách, které po stranách lemují stromy, hrozí reálné nebezpečí, že se vysoký návěs bude dotýkat větví stromu, proto je řidič nucen jet více ve středu vozovky, aby tomu zabránil.

Spočítejte si rychle povinné ručení


Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů

Lepí se na osobní auta – Kamion má snahu jet konstantní rychlostí, pokud vozidlo před ním zrychluje a zpomaluje, stává se, že se k němu přiblíží na menší vzdálenost. Při jízdě do kopce má kamion také potíže, proto se snaží jet co nejrychleji a neztrácet rozjetou rychlost, když musí brzdit v kopci nebo dokonce zastavit, hrozí, že se už nerozjede a zablokuje celý kopec.

Pomalu předjíždí – Přinutí-li okolnosti řidiče kamionu předjíždět, pamatujte, že k tomu potřebuje hodně místa a času. Zrychlit kamion trvá déle a překážku musí objet velkým obloukem, je to celkem složitý manévr, tak se my v osobácích snažme jim ho co nejvíce zjednodušit, například tím že trochu zpomalíme, ať to máme rychleji za sebou.

Bez kamiónů na našich cestách to ještě dlouho nepůjde, my je vlastně potřebujeme, protože přepravují věci, které si kupujeme anebo je chceme mít každý den. Idea dostat kamiony na koleje je sice skvělá, ale v dohledné budoucnosti nereálná. Práce řidiče je náročná, a protože je jich tak málo setkáváme se na cestách s mladými kamióňáky, kteří získávají tolik potřebné zkušenosti. Pro větší bezpečnost na našich cestách, bude lepší je tolerovat a neškolit je z vlastních pravidel silničního provozu, netvrdíme, že jejich jízda je vždy bez chybičky, řešení jejich přešlapů nechme na policii a příslušných orgánech.

Hledat na webu Srovnátor.cz