Nejčastější omyly a mýty o autech

24.09.2018

Okolo aut a řízení se během let vytvořilo a usadilo mnoho pozoruhodných mýtů a polopravd, které ale často mají úplně opačný efekt. Místo toho, aby chránily lidský život a majetek, častokrát obojímu spíše škodí. Vynechme vybuchující palivové nádrže a neprůstřelné dveře aut z akčních filmů a pojďme se podívat na ty nejvíce rozšířené.

Mýty a fakta v automobilismu

Velké auto = bezpečné auto

Jedním z oblíbených mýtů je ten, který říká, že čím větší vůz si pořídíte, tím více je bezpečný. Základem této teze je fakt, že na velké auto je potřeba více materiálu, který pohltí případný náraz. To je sice pravda, na druhou stranu musíme brát v potaz jeho opotřebení a celkovou údržbu vozu. Jinými slovy, zplesnivělý podvozek SUV dopadne při nehodě hůř než zbrusu nové auto střední velikosti. Data nehodovosti totiž ukazují, že s rostoucí velikostí auta neklesá počet smrtelných nehod. Důležitější než velikost je rok výroby. Novější vozy totiž disponují technologiemi zaměřenými na bezpečnost cestujících mnohem více než ty starší. Při výběru se tedy neřiďte jen velikostí, vybírejte spíše novodobější model.

Spásné ESP

Elektronika v dnešních moderních v autech ovládá kdeco. Možná i proto si řidiči příliš zvykli nechat všechno na ní a neřídit se svým vlastním rozumem. Jak došli k tomu, že je ESP zachrání pokaždé, když rychle vjedou do ostré zatáčky, je záhadou. ESP je tu sice od toho, aby stabilizovalo vůz přibrzděním kol a omezením výkonu motoru třeba právě při rychlém průjezdu zatáčkou, pokud ale překročíte mez přilnavosti, pak vás nezachrání ani ESP.

Nejlepší ojetiny jsou z Německa

V České republice se obchodníkům s ojetinami daří. Na zdejším trhu se jich prodá až čtyřikrát více než nových aut. Hlavním důvodem je o něco nižší kupní síla fyzických osob, tři čtvrtiny nových aut kupují převážně firmy.
Po roce 1989 lidé nabyli dojmu, že Němci se o svá auta pečlivě starají, jezdí jen po kvalitních silnicích a požadují tu nejlepší výbavu. Z tohoto seznamu je jedinou skutečnou výhodou to, že podvozky německých aut jsou v o něco lepším stavu než podvozky aut jezdících po českých silnicích. Dnes už dovoz z Německa není tak výhodný ani kvůli dražšímu euru a podle statistik má třetina německých ojetin stočené kilometry. Do Německa si pro vůz zajeďte v případě, že hledáte opravdu něco speciálního, co na našem trhu zatím není k mání.

Ojetina z Německa

Kradou se jen nová auta

Nejvíce se kradou jen nová auta, luxusní značky a sporťáky. Pokud si myslíte, že se o svoji osm let starou škodovku nemusíte bát, pak vězte, že to není pravda. I starší vůz má totiž svoji cenu, a sice schovanou v náhradních dílech. Pokud ho totiž zloděj rozebere na použitelné díly, prodá je dráž než celé auto sestavené dohromady. V České republice to platí nejvíc právě pro již zmíněné škodovky.

Než ráno vyjedete, nechte zahřát motor

Hlavně v zimních měsících nechávají řidiči často stát své vozy nastartované před domem na volnoběh. Čekají, až se vytopí vnitřek vozu a zahřeje motor. Samotnému motoru to ale příliš nesvědčí. Zahřeje se, ale ostatní součásti motoru zůstanou studené a ztuhlé. Tato varianta je sice lepší, než po nastartování okamžitě vyjet, pořád užitečnější je ale motor nechat jen chvíli běžet a pak se pozvolna rozjet. Hlavně v zimě by měl řidič ujet pomaleji několik prvních kilometrů, aby se ohřáli i provozní kapaliny.

Zimní údržba vozu

Hlavně se nepoutejte!

Některé z nepravd okolo aut jsou spíše k pousmání, některé, jako tato, ale mohou být životu nebezpečné. Od názoru, že kvůli zapnutým bezpečnostním pásům se člověk nedostane
z hořícího auta, až po rady, které říkají že není potřeba se poutat na krátké vzdálenosti, je zbytečné poutat se vzadu a pokud má vůz airbagy, pak ty ochrání pasažéra lépe než bezpečnostní pás. Všechny tyto mýty jsou již dávno překonané. Použití bezpečnostního pásu by mělo být automatické po nasednutí do vozu, ať jste řidič nebo spolucestující.

Bezpečnostní pásy

Švédská auta jsou bezpečná

To je jistě pravda. Stejné bezpečnosti ale v dnešní době dosahuje naprostá většina nových vozů, důkazem budiž pětihvězdičkové hodnocení v crashtestech. V těch se měří nejen to, jak automobil vypadá po čelním nebo bočním nárazu ve vyšší rychlosti, ale také to, jak po srážce s vozem dopadnou případní chodci. Dále se hodnotí bezpečnost dětí a to, zda vůz disponuje signalizací nezapnutých pásů nebo mrtvého úhlu. Na jejich základě potom obecně můžeme říct, že většina nových aut je bezpečná, a to nejen těch švédských.

Auta na CNG mohou vybouchnout

Nejpádnějším argumentem pro nákup vozu s pohonem CNG je ušetření nákladů na jeho provoz. Spousta lidí má ale vozy jezdící na stlačený zemní plyn spojené s představou vybuchující nádrže, pokud dojde k nehodě. Palivovou nádrž na CNG můžeme považovat za stejně bezpečnou jako tu na benzín. Dojde-li totiž k nehodě, bezpečnostní ventil vypustí plyn z nádrže do okolí.
Stejně se tak nemusíte obávat toho, že dojde-li vám ve voze plyn, musíte se z důvodu nedostatku čerpacích stanic poskytujících CNG nechat odtáhnout. Valná většina, ne-li všechny tyto vozy zatím dostupných v České republice, totiž disponují i nádrží na benzín, který potřebují ke svému nastartování.