Nejrychlejší lodě na světě

11.02.2019

Když se řekne plavba lodí, většina lidí si představí poklidné pohupování na vlnách. Nejrychlejší lodě na světě mohou však svou rychlostí směle konkurovat automobilům, a to i přesto, že voda plavidlům klade značný odpor. Podívejte se, kterých deset lodí proslulo po celém světě díky své ohromující rychlosti.

Nejrychlejší motorový člun

Vůbec nejrychlejším plavidlem, které se kdy po vodě prohánělo, je dřevěná, tryskovým motorem poháněná loď pojmenovaná Spirit of Australia. Navrhl a sestrojil ji Australan Ken Warby a sám s ní také vytvořil oficiální rychlostní rekord. Stalo se tak 8. října 1978 na hladině australského jezera Blowering Dam. Loď tehdy dosáhla rychlosti 511 km/h a tuto rychlost dosud nikdo nepřekonal.

Nejrychlejší vodní kluzák

Modrý člun s názvem Bluebird K7 vytvořil několik světových rychlostních rekordů na vodě. Poprvé se tak stalo v roce 1955, poslední rekord je potom z roku 1964 a činí 239,8 uzlů (444 km/h). Člun s ocelovým rámem a hliníkovou karoserií, poháněný tryskovým motorem, vyrobila společnost Samlesbury Engineering. Pilot Donald Campbell, který Bluebird K7 řídil, byl jediným člověkem, který držel v jednu chvíli rychlostní rekord na vodě i na zemi zároveň.

Nejrychlejší lodě na světě

Zdroj: Wikipedia

Nejrychlejší závodní motorový člun

Problem Child” je jméno slavného závodního motorového člunu, který je aktuálně nejrychlejším na světě. Využívá obdobné technologie jako jeho pozemní protějšky, silniční dragstery. Díky tomu může Problem Child dosáhnout rychlosti až 228 uzlů (422 km/h), a to za pouhé 3,5 sekundy.

Nejrychlejší katamarán

Pár turbín a celkový výkon 9 000 koní umožňují katamaránu Spirit of Qatar letět na vodě ohromující rychlostí. Toto plavidlo, které na vodě rozhodně nepřehlédnete, dosáhlo nejvyšší rychlosti 212 uzlů (393 km/h).

Nejrychlejší pontonová loď

Pátou nejrychlejší lodí na světě je pontonová loď Brada Rowlanda s názvem South Bay 925 CR. Tato moderní loď dosáhla nejvyšší rychlosti 183 km/h (99 uzlů).

Nejrychlejší elektroloď

Elektrický motorový člun Cigarette AMG Electric Drive Concept vznikl převtělením exkluzivního elektrického kupé Mercedes SLS AMG. Dokonce i barevný nástřik zůstal typově stejný. Tento 11,6 m dlouhý elektročlun umí dosáhnout maximální rychlosti 160 km/h. Plně ho dobijete pomocí dvou 22kWh dobíječek na palubě za 7 hodin. Přidáte-li další dvě dobíječky, zkrátíte dobu nabíjení na polovinu.

Elektročlun Cigarette AMG

Zdroj: Forbes

Nejrychlejší jachta

World is not Enough” – to je originální jméno luxusní motorové jachty Millenium 140, která dokáže plout maximální rychlostí 70 uzlů (130 km/h). To z ní dělá nejrychlejší jachtu na světě. Její cestovní rychlost potom činí 45 uzlů (83 km/h). Jachta je dlouhá 42 metrů a její trup i nástavba jsou hliníkové. Pojme 10 cestujících, kteří se mohou ubytovat v 5 kajutách.

Nejrychlejší plachetnice

Rychlostní rekord mezi plachetnicemi drží v současné době plachetnice Vestas Sailrocket 2, která v roce 2012 překonala magickou stovku a dosáhla nejvyšší okamžité rychlosti 121 km/h. Při této rekordní plavbě podél pobřeží Namibie překonala Vestas Sailrocket 2 půlkilometrovou trať průměrnou rychlostí téměř 110 km/h. Malý rám z uhlíkových vláken, navržený především pro rychlost, však klasickou plachetnici připomíná jen vzdáleně.

Nejrychlejší válečná loď

Nejrychlejší válečnou lodí na světě je křídlová loď s označením HMCS Bras d´Or 400. Její nosná křídla vytváří při vyšší rychlosti vztlak, který loď nadzvedne nad hladinu, a odpor vody se sníží. Díky tomu může loď dosáhnout vyšších rychlostí. Nejvyšší rychlost, které tato válečná loď dosáhla, činila 63 uzlů (117 km/h). Stalo se tak při zkouškách v roce 1969. Loď HMCS Bras d´Or 400 sloužila v letech 1968 – 1971 Kanadským ozbrojeným silám.

Loď HMCS Bras d´Or 400

Zdroj: Wikipedia

Nejrychlejší ponorka

Sovětská jaderná ponorka K-222 (původně pojmenovaná K-162) byla nejrychlejší ponorkou na světě. Její oficiální rychlostní rekord pod vodou činí 82,8 km/h. V sovětském námořnictvu se jí přezdívalo Zlatá rybka – snad kvůli barvě jejího titanového trupu, snad kvůli vysokým nákladům na její vývoj a konstrukci. Poté, co v roce 1980 došlo k poškození jaderného reaktoru, byla ponorka K-222 v roce 2010 rozebrána.

Všech deset nejrychlejších lodí si můžete prohlédnout v následujícím videu: