Přehled emisních norem

27.09.2018

Každé auto poháněné benzínovým nebo naftovým motorem vypouští do ovzduší prostřednictvím výfukových exhalací množství zdraví škodlivých látek. Čím více aut se po silnicích pohybuje, tím více škodlivin se v ovzduší objevuje. Provoz aut nelze sice úplně omezit, je ale možné regulovat množství škodlivých látek vypouštěných do ovzduší. Za tímto účelem vznikly emisní normy EURO. Pojďme se na ně podívat podrobněji.

Přehled emisních norem

Závazné normy pro evropský trh

Emisní normy s označením EURO existují již od roku 1992. Jsou závazné a platné ve všech zemích Evropské unie a udávají, jaké maximální množství škodlivin může být obsaženo ve výfukových plynech. Emisní normy sledují a regulují množství oxidu uhelnatého (CO), uhlovodíků (HC), oxidů dusíku (NOx) a pevných částic (PM) na jeden ujetý kilometr.

Od roku 1992 vychází nové emisní normy EURO v pravidelném intervalu 4 až 5 let a vzestupně se číslují. Pro osobní a lehké užitkové automobily se užívají normy číslované arabskými číslicemi, emisní normy pro autobusy a těžké nákladní automobily jsou označeny římskými číslicemi.

Každá nová emisní norma je přísnější a limity škodlivin nižší. Vztahuje se ovšem pouze na vozidla nově uváděná na trh. Nejnovější emisní normou je v současné době EURO 6 z roku 2014, která byla v letošním roce inovována a ještě více zpřísněna verzí 6c, resp. 6.2.

Přehled emisních limitů

Jaké limity škodlivin ve výfukových plynech povolují jednotlivé emisní normy EURO, uvádíme v následujících tabulkách. První tabulka se týká benzínových, druhá naftových motorů:

NormaCO (g/km)NOx (g/km)HC (g/km)HC + NOx (g/km)
EURO 13,16xx1,13
EURO 22,20xx0,50
EURO 32,300,150,20x
EURO 41,000,080,10x
EURO 51,000,060,10x
EURO 61,000,060,10x
NormaCO (g/km)NOx (g/km)PČ (g/km)HC + NOx (g/km)
EURO 13,16x0,181,13
EURO 21,00x0,08**0,70*
EURO 30,640,500,050,56
EURO 40,500,250,0250,30
EURO 50,500,180,0050,23
EURO 60,500,080,0050,17

* 0,90 pro motory s přímým vstiřkováním paliva
** 0,10 pro motory s přímým vstřikováním paliva

EURO 6.2 od letošního září

1. září 2018 vstoupila v platnost inovovaná emisní norma EURO 6.2 nebo také 6c. Současně se také začala uplatňovat nová metodika měření emisí, která je náročnější, přesnější a lépe odpovídá skutečnému jízdnímu stylu řidičů. Jedná se o metodu laboratorního testování WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Vedle laboratorního testování se k měření emisí používá také cyklus RDE (Real Driving Emissions), tedy měření přímo v provozu na silnici.

Nová norma platí pro všechna vyráběná auta, tedy i pro starší modely nových aut. Pro automobilky to znamená úpravu vybraných motorů. U některých modelů aut se ovšem výměna motorů za modernější nevyplatí, proto takové modely skončí a jako nové si je už nekoupíte.