Jaké prohřešky dělají čeští řidiči v zimním období

13.11.2018

Zima klepe na dveře a počasí, které by tomuto období odpovídalo, je zatím v nedohlednu. Na toto období vysoké teploty mohou budit pocit, že zima vládu nad počasím nikdy nepřevezme, proto mnozí z řidičů ještě ani nepřezuli pneumatiky a nechávají přípravy na poslední chvíli. V případě, že se rozmary nadcházející zimy umoudří a nastaví svou pravou tvář, budete se zimní přípravou ve skluzu. Paradoxně mají ale zimní měsíce (nejvíce leden a únor) nižší nehodovost než měsíce letní (srovnání poskytuje graf: Počet dopravních nehod v zimě a v létě 2017 – 2018). Nejhůř se na zimních měsících v nehodovosti podílí prosinec, kdy dochází ke zlomu počasí a situace na silnicích je pro mnohé nevyzpytatelná.

Počet dopravních nehod v zimě a v létě 2017 - 2018

Největší nešvary řidičů v zimním období

Nedodržení bezpečné vzdálenosti

Na suché vozovce platí pravidlo rozestupu 2 sekund: při 50 km/h je to 28 metrů, při 130 km/h už 72 metrů. Na mokré vozovce je bezpečná vzdálenost při 50 km/h 33 m a na náledí je ještě mnohem delší, proto se doporučuje dodržovat ještě větší rozestupy. Ve tmě, která je pro zimní období typická, je reakční doba řidiče delší než za světla.

Riskantní jízda v zatáčce

I v letních měsících vám může zadek vozu v prudké zatáčce při vysoké rychlosti “ustřelit”, pokud nedodržujete ideální stopu a bezhlavě se vrháte tam, kam ani nevidíte a to vše navíc rychlostí blesku. V zimě, při souvislé vrstvě sněhu nebo na mokré silnici či přímo náledí, je riziko smyku několikanásobně vyšší. Rychlost průjezdu zatáčkou byste měli upravit ještě před ní, brzdění se stočenými koly je přímou cestou k nepříjemnostem.

Prudké brzdění

Při jízdě na sněhu a ledu se vyvarujte prudkému brzdění, akceleraci nebo jakýchkoli dalších prudkých pohybů volantem. Z kopce dolů se snažte brzdit krátce přerušovaně a používat ke zpomalení i sílu motoru při podřazování.

Překročení rychlosti

V zimních měsících jsou řidiči mírně agresivnější, než obvykle. Kromě zvýšené únavy z nedostatku slunečního světla na tom nesou podíl viny i ti, kteří jezdí až příliš opatrně a zdržují tak plynulý provoz. Zkušenější řidiči by ale měli být trpělivější a nesnažit se rychlou jízdou dohnat nabrané zpoždění, kromě pokuty riskují i to, že se budou muset na poslední chvílí vyhnout nějaké překážce a při rychlém brzdění tak mohou dostat smyk.

Nedostatečné očištění vozu od sněhu a ledu

Nedodržení povinnosti očištění vozu od sněhu před jízdou je podle novely zákona o provozu na pozemních komunikacích z roku 2016 pod pokutou 2000 Kč (2500 Kč ve správním řízení). Nezapomeňte tak na všechna skla (i zadní a boční), karoserii, střechu i zpětná zrcátka. Okénka čistíme pro naši bezpečnost a dostatečný výhled a vnějšek vozu z toho důvodu, abychom neohrozili ostatní účastníky provozu.

Prohřešky českých řidičů v zimě

Nesprávné používání mlhovek

Majitelé vozů s denním svícením často zapomenou v mlze zapnout i světla, natož zadní mlhovky, které by se dle zákona měly použít vždy za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Naopak v koloně jsou mlhovky otravné, zbytečně dráždí sítnici řidičů, jedoucích za vámi, proto by v tomto případě mělo svítit jen poslední vozidlo v koloně.

Známá fakta:

  • mokrá silnice klouže dvakrát víc než suchá
  • silnice pokrytá sněhem klouže dvakrát víc než silnice mokrá
  • silnice pokrytá náledím klouže dvakrát víc než zasněžená silnice
  • při 50 km/h je brzdná dráha zimních pneumatik na sněhu poloviční oproti pneumatikám letním

Styl jízdy by se měl přizpůsobit kromě stavu vozovky, zkušenosti řidiče a dopravnímu značení i povětrnostním podmínkám. V době, kdy hrozí náledí a sněžení, by tato podmínka měla platit dvojnásob.