Off-road vozidla a motocykly, profesionálové i amatérští závodníci – to je Rallye Dakar20.01.2021 O Rallye Dakar slyšel nejspíš každý – a to jistě i lidé, mezi jejichž koníčky automobily a motocykly nepatří. Jedná se o vytrvalostní závod off-road vozidel, ve kterém dominují speciálně upravená terénní vozidla. Drtivá většina úseků vede těžkým terénem, jako jsou písečné duny, skalní úseky a podobně. Závod je organizován A.S.O. (Amaury Sport Organisation) – společností, která vlastní, plánuje a organizuje vrcholové mezinárodní závody. Ztracen v poušti aneb vznik Dakaru Myšlenka Dakaru se zrodila dva roky před prvním ročníkem toho závodu. Thierry Sabine, tehdejší motocyklový závodník, se v roce 1977 ztratil v poušti při dálkovém závodě Abidjan-Nice. Pouští bloudil celé tři dny, proto se po této zkušenosti rozhodl uspořádat dálkový závod napříč Afrikou. Založil si společnost T.S.O. – Thierry Sabine Organisation – a v roce 1979 zorganizoval první závod Rallye Dakar. Startovním městem byla francouzská Paříž a cíl představoval Dakar, hlavní město Senegalu. Díky různým faktorům, zejména kvůli měnící se politické situaci, se v průběhu let startovní místa měnila, stejně tak i cíle a celá trasa Dakaru. V roce 2008 byl dokonce závod kvůli teroristickým útokům zrušen, čímž byla přerušena dlouhá série po sobě následujících ročníků Rallye Dakar. V roce 2009 se závod opět uspořádal. Letošní rok se tedy jel již 41. ročník, který proběhl od 1. do 15. ledna. Rallye Dakar 2021 zdroj: dakar.com Celá trasa letošního ročníku se rozprostírala na území Saudské Arábie a byla rozdělena celkem do 12 etap. Závod se také dočkal novinky v podobě prologu, jenž určil startovní postavení závodníků. Celkově trasa měřila 7 658 kilometrů, z nichž 4 778 kilometrů bylo vypsáno jako měřených: Datum Trasa Kilometry (měřené kilometry) 2.1. Prolog: Džidda-Džidda 11 km 3. 1. Džidda-Biša 622 km (227 km) 4. 1. Biša-Vadí d-Davásir 685 km (457 km) 5. 1. Vadí d-Davásir-Vadí d-Davísir 630 km (403 km) 6. 1. Vadí d-Davásir-Rijád 813 km (337 km) 7. 1. Rijád-Burajda 625 km (419 km) 8. 1. Burajda-Ha’ila 655 km (485 km) 9. 1. Odpočinek v Ha’il x 10. 1. Ha’il-Sakaka 737 km (471 km) 11. 1. Sakaka-Neom 709 km (375 km) 12. 1. Neom-Neom 579 km (465 km) 13. 1. Neom-Al-Ula 583 km (342 km) 14. 1. Al-Ula-Janbu 557 km (511 km) 15. 1. Janbu-Džidda 452 km (225 km) Zlaté medaile Čechů Rallye Dakar se účastní i čeští soutěžící a napříč ročníky se jim dostalo i několika medailových úspěchů. V kategorii kamionů obdrželi čeští závodníci zlaté medaile v následujících letech: 1988 – ve složení K. Loprais, R. Stachura, T. Mück, TATRA 1994 – ve složení K. Loprais, R. Stachura, J. Kalina, TATRA 1995 – ve složení K. Loprais, R. Stachura, T. Tomeček, TATRA 1998 – ve složení K. Loprais, R. Stachura, J. Čermák, TATRA 1999 – ve složení K. Loprais, R. Stachura, J. Kalina, TATRA 2001 – ve složení K. Loprais, R. Stachura, P. Hamerla, TATRA V letošním ročníku se Češi umístili na prvním místě v kategorii prototypů lehkých vozů (J. Macháček, P. Vyoral) s modelem Buggyra Zero Mileage Racing. Nehody Napříč různými ročníky Rallye Dakar se stalo množství nehod – nezřídka končily vážnými úrazy či dokonce smrtí. V roce 1982 se při závodě ztratil syn tehdejší britské premiérky Margaret Thatcherové. Závodníci se ztratili 9. ledna. Po 6 dní bylo trio Thatcher, Verney a jejich mechanik pohřešováno. Nakonec byli nalezeni přibližně 50 km od trasy a ze svého bloudění vyvázli bez zranění. Jednou z obětí nehod byl i samotný zakladatel Thierry Sabine, který v roce 1986 tragicky zemřel při havárii vrtulníku. Kritika Rallye Dakar je kritizován hlavně kvůli svým dopadům na obyvatele zemí, jimiž vede trasa závodu. Někteří z obyvatel těchto zemí tvrdí, že je pro ně problematické mohutné množství prachu, které je v důsledku projíždějících vozidel vytvořeno. Dalším předmětem kritiky jsou sražení obyvatelé a dobytek, který je přisuzován za vinu právě závodníkům. Závod je kritizován i hnutím Fronta Polisario, povstaleckým hnutím, jehož cílem je vymanění západní Sahary ze správy Maroka. Hlavním předmětem kritiky je fakt, že závod vede přes sporná a neosídlená území západní Sahary, aniž by tato skutečnost byla s hnutím Polisario projednána. Od roku 2000 jednání směřují k tomu, že uskutečnění závodu přes tato území by neměl být problém. Havarijní pojištění Závody Dakar mají každoročně řadu nehod. A nehody se mohou stát i každému z nás při běžných cestách, které jsme zvyklí se svými vozidly vykonávat. Zvažte proto zřízení havarijního pojištění. Pomoci Vám může online kalkulačka, která Vás provede výpočtem ceny krok za krokem a nabídne Vám několik různých alternativ, ze kterých si jistě vyberete vhodnou právě pro Vaše potřeby. Martin Daneš Jsem Martin Daneš, obchodní ředitel Srovnátor.cz. Naším cílem je najít pro vás vždy to nejvhodnější pojištění dle vašich potřeb. Díky široké nabídce produktů od všech významných pojišťoven vám dokážeme poskytnout řešení odpovídající vašim představám. Když budete mít jakýkoliv produktový dotaz, neváhejte se na nás obrátit na info@srovnator.cz havarijní pojištěnízahraničízajímavosti