Řidičský průkaz na zkoušku

15.05.2019

Mladí řidiči z čerstvým řidičským průkazem se stávají postrachem českých silnic. Nejčastěji způsobí dopravní nehodu tím, že nezvládnou své vozidlo nebo se nevěnují řízení. Vláda proto oprášila starší návrh zákona, který počítá se zavedením řidičského průkazu na zkoušku. Začínající řidiči by startovali s o polovinu méně body než ostatní, přijít o řidičák by tak mohli už po dosažení šesti bodů.

Řidičský průkaz na zkoušku

Za jeden prohřešek ztráta řidičáku

Podle návrhu zákona by mladí řidiči mohli na řidičské oprávnění dosáhnout stejně jako doposud, ovšem mnohem snadněji by o něj mohli přijít. Po dobu dvou let od získání “papírů” by pro ně totiž platila snížená bodová hranice, začínali by s pouhými šesti body oproti klasickým dvanácti. Současně s touto změnou plánuje ministerstvo i změnu bodového systému. Nově by systém rozlišoval zvlášť nebezpečné prohřešky za šest bodů a méně závažné za body čtyři, přičemž mezi ty zvlášť nebezpečné by patřila jízda pod vlivem alkoholu, způsobení nehody s těžkými následky, jízda v protisměru na dálnici nebo překročení rychlosti o více než 40 km/h. Mladým řidičům tak teoreticky hrozí, že po spáchání jen jednoho závažného přestupku o řidičák na rok přijdou a budou muset znovu do autoškoly.

Podle odborníků návrh nic neřeší

S návrhem v této podobě nesouhlasí třeba Asociace autoškol, výhrady má i Ústřední automotoklub (ÚAMK). Podle nich by se mladí řidiči neměli trestat hned od začátku. V některých případech totiž dojde k tomu, že ti raději dva roky bez auta nějak překlepou a poté už budou považováni za plnohodnotné šoféry. To, že dva roky po obdržení řidičáku nebudou vůbec jezdit a budu možná ještě více nebezpeční, návrh zákona neřeší. Mnohem více by se jim proto zamlouval tzv. alpský model.

Řidičský průkaz v Rakousku

Speciální kurzy a komunikace

V Rakousku se musí mladý řidič během dvou let od získání řidičského oprávnění účastnit speciálních vzdělávacích kurzů, jejichž součástí je i pohovor s dopravním psychologem. Na trenažéru si vyzkouší zvládání různých krizových situací a absolvuje devádesátiminutovou jízdu v terénu, po které dostane zpětnou vazbu o tom, jak si vedl. Cílem těchto opatření je naučit mladé řidiče, jak se vypořádat s nebezpečnými situacemi na silnicích a zároveň vylepšit jejich řidičské schopnosti.

Pokud by návrh novely zákona prošel, platit by začal nejdříve v roce 2020. Nedá se ale očekávat, že by byl v současné podobě schválen, na druhou stranu změna systému výuky nových řidičů je nutná. Inspirovat se můžeme i v jiných zemích, kde je běžný nejen řidičák na zkoušku, ale i například jízda pod dohledem, omezení platnosti řidičského oprávnění na místo nebo absolvování kurzů defenzivní jízdy či školy smyku.