Jak se chovat na železničním přejezdu?
29.08.2019
Uzavírky na silnicích, kolony a zvýšená hustota provozu na nejfrekventovanějších tazích po České republice, jsou velkou zkouškou trpělivosti řidičů i spolujezdců. Pod tlakem a ve vysokých teplotách jedná člověk nerozumně a mnohdy i zbrkle, proto častěji dochází ke zbytečným nehodám, které mnohdy končí i fatálně. Zprávy a denní tisk se plní informacemi o zvyšujícím se počtu nehod na železničních přejezdech a nejčastěji bývá chyba na straně řidiče, nedodržujícího předpisy, podle kterých se má na oněch přejezdech chovat.
Zákon o železničních přejezdech
Legislativa o silničním provoze nabádá řidiče k opatrnosti při jízdě přes železniční přejezd, především k tomu, aby se přesvědčil, zda může železniční přejezd bezpečně přejet. Nezabezpečený železniční přejezd, respektive místo, kde se pozemní komunikace kříží s železnicí, v Čechách neexistuje, liší se jen úrovně zabezpečení:
Výstražné kříže
Všechny železniční přejezdy a přechody jsou označeny touto svislou dopravní značkou. Strojvedoucí dává příjezd vlaku k těmto typům přejezdů jasně vědět houkáním vlaku a svou jízdu současně značně zpomalí.
Výstražník
Dalším stupněm zabezpečení jsou výstražná světla doplněná zvukovým signálem. Pokud bliká pozitivní (bílé světlo), je možné přejezd bezpečně přejet rychlostí maximálně 50 km/h.
Závory
Závory jsou kromě mimoúrovňového křížení železnice s pozemní komunikací jednou z nejvyšších a také nejdražších úrovní zabezpečení. Osazení jednoho přejezdu závorami vyjde na 3 – 10 milionů Kč. Ve srovnání s pouhým výstražným křížem v řádech tisíců, je to velký zásah do rozpočtu, který ale může ušetřit životy. Najdou se ale tací, kteří riskují přecházení i přesto, že jsou závory sklopené.
Rychlost při přejezdu železnice:
- přejezd bez světelného signálu: 50 metrů před přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet maximálně 30 km/h.
- přejezd se světelným signálem (svítí-li bílé přerušované světlo): 50 metrů před přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet maximálně 50 km/h.
V obou případech nesmí řidič dobu přejíždění zbytečně prodlužovat.
Počet přejezdů v ČR k 31.12.2018
- Počet přejezdů celkem: 7 858 ks
- Počet přejezdů zabezpečených pouze výstražným křížem: 3 720 ks
- Počet přejezdů se světelným zabezpečením: 3 816 ks
- Počet přejezdů se závorami: 1 418 ks
Na železniční přejezd se nesmí vjíždět, pokud:
- svítí výstražná světla (2 červená střídavě přerušovaná světla)
- je dána zvuková výstraha zvonku přejezdového zabezpečení
- se sklápějí nebo jsou sklopené závory
- je vidět nebo slyšet přijíždějící vlak
- drážní zaměstnanec dává znamení k zastavení vozidla
- není možné přejezd bezpečně přejet
Dodržováním legislativy a bezpečnostních pravidel na železničním přejezdu chráníte sebe i celou svou posádku. Při srážce osobního vozu s vlakem tento několika tunový kolos tlačí auto ještě stovky metrů v závislosti na jeho počáteční rychlosti při střetu.