ADAC otestoval zimní pneumatiky pro nižší střední třídu
16.10.2020
Nejstudenější období roku se kvapem blíží a zanedlouho bude celá republika řešit přezutí svých automobilů na zimní „obutí“. Každoročním vodítkem jsou testy německého autoklubu ADACu. Ten letos otestoval pneumatiky v rozměru 205/55 R16 H, který obvykle najdete na autech nižší střední třídy.
ADAC otestoval celkem 15 různých pneumatik v rozměru 205/55 R16 H (a rychlostním indexem do 210 km/h). Test měl za úkol zjistit jízdní vlastnosti, ovladatelnost, ale i bezpečnost a pohodlí. Tento rozměr se hodí na vozy nižší střední třídy, například na Škodu Octavii, Scalu či Superb. Dále je můžete „obout“ na Volkswagen Passat nebo Touran a rovněž na Ford Focus, Opel Astra nebo BMW řady 1, 2 a 3. Samozřejmě, některé hodnoty z testu jsou objektivně měřitelné (třeba brzdná dráha). Jiné jsou subjektivní – kupříkladu ovladatelnost na sněhu nebo ledu.
Jak je pro ADAC obvyklé, do testu zařadil spíše dražší pneumatiky (chybí třeba český Barum) a zároveň dvě levné čínské pneumatiky, které vždy propadnou a dostanou červené hodnocení. Překvapením je horší umístění pneumatiky Continental WinterContact TS 860, jenž ve všech parametrech dosáhly jen průměrného výsledku. Z dražších pneumatik v testu propadnul i plášť od Pirelli. Propadákem pak byly pláště King Meiler Winter Tact WT81 a Tristar Snowpower HP, které s výsledkem 5,4, respektive 5,5 zcela propadly.
Vítězem se stala pneumatika Bridgestone Blizzak LM-005, která excelovala zejména na mokré vozovce. Její konečný výsledek byl 2,0 (platí, že čím nižší číslo vypočítané aritmetickým průměrem z celkem pěti kategorií, tím je pneumatika dle techniků a komisařů lepší). Prvních pět pneumatik v tabulce ale mělo velice podobné hodnocení, Michelin a Dunlop pak měly nejmenší opotřebení.
Kompletní výsledky najdete na webu ADACu (www.adac.de). Jsou zde i další testy zimních či letních pneumatik.
Typ pneumatiky | Výsledek dle testu ADACu |
---|---|
Bridgestone Blizzak LM-005 | 2,0 |
Michelin Alpin 6 | 2,1 |
Dunlop Winter Sport 5 | 2,2 |
Hankook Winter i*cept RS2 W452 | 2,2 |
Maxxis Premitra Snow WP6 | 2,4 |
Falken Eurowinter HS01 | 2,9 |
Continental WinterContact TS 860 | 3,0 |
Goodyear UltraGrip 9+ | 3,0 |
Sava Eskimo HP2 | 3,1 |
Toyo Observe S944 | 3,2 |
Pirelli Cinturato Winter | 3,3 |
Giti GitiWinter W1 | 3,4 |
Semperit Speed-Grip 3 | 3,7 |
King Meiler Winter Tact WT81 | 5,4 |
Tristar Snowpower HP | 5,5 |
Pneumatiky letos podražily
Pokud budete letos kupovat nové pneumatiky, proti loňskému roku vás to bude stát o pár stokorun více. Na vině je jednak slabá koruna a dále zvyšující se ceny výrobních materiálů. Lepší je tedy nakoupit pneumatiky co nejdříve.
Nejlevnější sada čtyř zimních pneumatik v rozměru 205/55 R16 – pokud vynecháme nejlevnější pneumatiky pochybné kvality – stojí kolem 6 000 korun (Barum Polaris); za Micheliny či Bridgestony v tom samém rozměru zaplatíte kolem deseti tisíc korun.
A proč vůbec používat zimní obutí? Jednoduše, v mrazu také venku nechodíte v sandálech. V zimě ztrácejí letní pneumatiky na studeném povrchu vozovky daleko rychleji potřebnou trakci. Je to kvůli měkčí použité směsi u zimních pneumatik a také jinak uzpůsobeným lamelám.
Obecně platí, že zimní pneumatiky začínají fungovat lépe než letní při teplotách pod 7 stupňů Celsia. Násobně lepší je pak přilnavost i brzdná dráha na sněhu či sněhové břečce.
A jak správně řídit během zimního období? To se dozvíte v našem dřívějším článku.
Zdroj fotografií: Mercedes-Benz a archiv