ADAC otestoval zimní pneumatiky pro nižší střední třídu

16.10.2020

Nejstudenější období roku se kvapem blíží a zanedlouho bude celá republika řešit přezutí svých automobilů na zimní „obutí“. Každoročním vodítkem jsou testy německého autoklubu ADACu. Ten letos otestoval pneumatiky v rozměru 205/55 R16 H, který obvykle najdete na autech nižší střední třídy.

ADAC otestoval zimní pneumatiky pro nižší střední třídu

ADAC otestoval celkem 15 různých pneumatik v rozměru 205/55 R16 H (a rychlostním indexem do 210 km/h). Test měl za úkol zjistit jízdní vlastnosti, ovladatelnost, ale i bezpečnost a pohodlí. Tento rozměr se hodí na vozy nižší střední třídy, například na Škodu Octavii, Scalu či Superb. Dále je můžete „obout“ na Volkswagen Passat nebo Touran a rovněž na Ford Focus, Opel Astra nebo BMW řady 1, 2 a 3. Samozřejmě, některé hodnoty z testu jsou objektivně měřitelné (třeba brzdná dráha). Jiné jsou subjektivní – kupříkladu ovladatelnost na sněhu nebo ledu.

Jak je pro ADAC obvyklé, do testu zařadil spíše dražší pneumatiky (chybí třeba český Barum) a zároveň dvě levné čínské pneumatiky, které vždy propadnou a dostanou červené hodnocení. Překvapením je horší umístění pneumatiky Continental WinterContact TS 860, jenž ve všech parametrech dosáhly jen průměrného výsledku. Z dražších pneumatik v testu propadnul i plášť od Pirelli. Propadákem pak byly pláště King Meiler Winter Tact WT81 a Tristar Snowpower HP, které s výsledkem 5,4, respektive 5,5 zcela propadly.

Vítězem se stala pneumatika Bridgestone Blizzak LM-005, která excelovala zejména na mokré vozovce. Její konečný výsledek byl 2,0 (platí, že čím nižší číslo vypočítané aritmetickým průměrem z celkem pěti kategorií, tím je pneumatika dle techniků a komisařů lepší). Prvních pět pneumatik v tabulce ale mělo velice podobné hodnocení, Michelin a Dunlop pak měly nejmenší opotřebení.
Kompletní výsledky najdete na webu ADACu (www.adac.de). Jsou zde i další testy zimních či letních pneumatik.

Typ pneumatiky Výsledek dle testu ADACu
Bridgestone Blizzak LM-005 2,0
Michelin Alpin 6 2,1
Dunlop Winter Sport 5 2,2
Hankook Winter i*cept RS2 W452 2,2
Maxxis Premitra Snow WP6 2,4
Falken Eurowinter HS01 2,9
Continental WinterContact TS 860 3,0
Goodyear UltraGrip 9+ 3,0
Sava Eskimo HP2 3,1
Toyo Observe S944 3,2
Pirelli Cinturato Winter 3,3
Giti GitiWinter W1 3,4
Semperit Speed-Grip 3 3,7
King Meiler Winter Tact WT81 5,4
Tristar Snowpower HP 5,5

Pneumatiky letos podražily

Pokud budete letos kupovat nové pneumatiky, proti loňskému roku vás to bude stát o pár stokorun více. Na vině je jednak slabá koruna a dále zvyšující se ceny výrobních materiálů. Lepší je tedy nakoupit pneumatiky co nejdříve.

Zimní pneumatiky jsou v Česku povinné – výjimkou je suchá silnice, na které nelze předpokládat sníh či zbytky sněhu.

Nejlevnější sada čtyř zimních pneumatik v rozměru 205/55 R16 – pokud vynecháme nejlevnější pneumatiky pochybné kvality – stojí kolem 6 000 korun (Barum Polaris); za Micheliny či Bridgestony v tom samém rozměru zaplatíte kolem deseti tisíc korun.

A proč vůbec používat zimní obutí? Jednoduše, v mrazu také venku nechodíte v sandálech. V zimě ztrácejí letní pneumatiky na studeném povrchu vozovky daleko rychleji potřebnou trakci. Je to kvůli měkčí použité směsi u zimních pneumatik a také jinak uzpůsobeným lamelám.

Obecně platí, že zimní pneumatiky začínají fungovat lépe než letní při teplotách pod 7 stupňů Celsia. Násobně lepší je pak přilnavost i brzdná dráha na sněhu či sněhové břečce.
A jak správně řídit během zimního období? To se dozvíte v našem dřívějším článku.

Zdroj fotografií: Mercedes-Benz a archiv