Konec stočených tachometrů u ojetin?

08.10.2018

Od 1. října začíná platit novela silničního zákona, která mimo jiné ukládá pokutu až půl milionu tomu, kdo úmyslně změní počet najetých kilometrů u ojetého automobilu. Změna v zákoně cílí hlavně na ty společnosti, které manipulují s tachometry u ojetin opakovaně a za úplatu. Omlazení vozu totiž může zvýšit jeho cenu o několik desítek tisíc korun.

Jak se stáčí kilometry

Při prodeji vozidel se děje mnoho nekalostí, nejčastější z nich je stáčení kilometrů na počítadle ujeté vzdálenosti u starších vozů. Potenciální kupci totiž hledají vůz s co nejmenším nájezdem za co nejnižší cenu.

Samotné stočení je celkem jednoduchou záležitostí. K tomu, aby prodejce upravil číslo na palubní desce, mu stačí šikovný technik, notebook s programem na úpravu kilometrů, který je dnes už volně ke stažení na internetu, a kabel za pár korun. Zpočátku program sloužil
k opravám automobilů. Některé starší vozy totiž měly problémy s budíky, které se často řešily jejich výměnou. Proto bylo nutné po opravě nastavit původní hodnoty. Jak už to u drahých programů bývá, někomu se podařilo prolomit jeho zabezpečení, program upravit a dát k dispozici.

Novější vozy mají počet najetých kilometrů uložen kromě budíků i v různých řídících jednotkách, změna stavu tachometru je proto složitější, nikoliv však nereálná.

Vysoké pokuty za stočené tachometry

Pokuta až půl milionu

Kromě zmíněné půlmilionové pokuty za stočení kilometrů zavádí novela další sankce. Nevystaví-li mechanik při opravě auta zápis o výměně nebo resetu tachometru a majitel vozu ho tudíž neobdrží, hrozí mu pokuta až 50 tisíc.
Provozovateli vozu pak hrozí peněžitý trest ve výši 10 tisíc v případě, že protokol nepředloží při další evidenční kontrole.

Do budoucna počítá ministerstvo dopravy s úpravou informačního systému STK. Ta by měla automaticky upozorňovat na ty případy, kdy je při kontrole zjištěn jiný stav tachometru než na kontrole předchozí.

Méně i o sto tisíc

Podle sdružení Asociace obchodu s ojetými automobily má při prodeji ponížený tachometr až 40 procent ojetin. V průměru je jim z displeje smazáno 115 tisíc kilometrů a průměrná cena u takto upraveného vozu je vyšší o necelých 23 tisíc korun. Celkem jsou pak kupující okradeni o 6 miliard korun.

Tato nekalá praktika se ale netýká jen České republiky. Problémem se zabývají ve všech státech napříč Evropou. Třeba Němci odhadují, že je u nich stočená každá třetí ojetina a škodu vyčíslili rovněž na 6 miliard, ovšem v jejich případě eur, mluvíme tedy o zhruba 150 miliardách korun. Z Německa se k nám přitom dováží nejvíce aut.

Auto z bazaru

Nejde jen o cenu

Nejen cena je hlavním důvodem, proč trestat podvody s auty. Podle počtu kilometrů svítících na displeji se řídí i pravidelné servisní prohlídky a výměny některých dílů.
Příkladem budiž rozvody u automobilu, u kterého výrobce uvádí interval pro jejich výměnu po najetí 160 tisíc kilometrů. Po najetí 315 tisíc kilometrů pak vůz majitel stočí na 170 tisíc a prodá bez servisní knížky. Nový majitel nemá o stočení ani potuchy, rozvodový řemen by mu měl sloužit ještě 150 tisíc kilometrů. Ve skutečnosti už ale dosluhuje, může se přetrhnout a poškodit motor.

Zda vysoké pokuty za stáčení kilometrů povedou k vymýcení tohoto nešvaru se zatím nedá odhadnout. I jen tím, že snížíme poptávku po ojetých vozech s co nejnižším nájezdem ve prospěch těch s vyšším, ale za to v dobrém technickém stavu, ho alespoň trochu omezíme.