Systém tísňového volání ecall

23.11.2018

Nejen Evropa, ale i celý svět urazil za posledních 15 let dlouhou cestu a počet obětí dopravních nehod se rapidně snížil jednak díky technologickému pokroku a bezpečnostním standardům při výrobě současně dostupných automobilů a také z důvodu rychlého zásahu integrovaných záchranných složek a jednodušší komunikaci (např. aplikace na chytrých telefonech). Za rok 2017 ztratilo na silnicích Evropské unie život 50 lidí na milion obyvatel. Počet nehod dlouhodobě roste vzhledem ke zvyšující se hustotě provozu, fatální následky autonehod naopak klesají.


Zdroj dat: ETSC (European Transport Safety Council)

Co je to ecall a jak funguje?

Primárním údělem systému ecall je rychlá asistence po dopravní nehodě, respektive další snížení počtu obětí autonehody včasnou pomocí těžce zraněným, kteří by bez rychlého zásahu zdravotníků mohli podlehnout následkům poranění. Spuštění systému ecall probíhá automaticky při aktivaci airbagů nebo manuálně přes sos tlačítko, instalované ve voze. Po spuštění vyšle systém do centra tísňového volání 112 informace o:

  • typu (VIN kódu) a aktuální poloze vozu (pomocí GPS)
  • čase nehody
  • směru jízdy
  • a počtu zapnutých bezpečnostních pásů, který by měl v ideálním případě odpovídat počtu cestujících.

Následně je spuštěna komunikace mezi pracovištěm a posádkou vozu a pokud posádka nekomunikuje, centrum tísňového volání vyšle na místo záchranný tým automaticky. Všechny informace jsou centru k dispozici během 14-17 sekund. Některé informace jsou předávány i národnímu dopravnímu informačnímu centru (NDIC), aby regulovalo dopravu v místě nehody nebo připravilo objízdnou trasu.

Co všechno umí systém ecall

Kdo se podílí na systému ecall?

palubní jednotka systému ecall zabudovaná ve voze
sim karta, respektive síť mobilního operátora
centrum tísňového volání linky 112

Jak vznikal systém ecall?

Pan Kavalír a Studnička (VÚST – Výzkumný ústav sdělovací techniky) vynalezli v roce 1972 systém AUTOVOC (testování v roce 1982), který fungoval podobně jako systém ecall, jen s rozdílem, že nevysílal informaci o poloze přes mobilního operátora, ale pomocí radiových vln. V roce 2009 navrhla Evropská komise montáž palubního zařízení pro přivolání pomoci. O 6 let později vyšlo nařízení EU 2015/758 pro povinnou instalaci systému ecall do všech nových vozidel do 3,5 tuny, vyrobených po 31. březnu 2018.

Systém ecall jako Big Brother?

Zneužití systému bylo jedním z nejdůležitějších důvodů, proč se jeho implementace oproti původnímu plánu pozdržela. Schválení povinného zavádění systému do všech vozů podléhalo striktním podmínkám o ochraně soukromí:

  • komunikace mezi centrem se spustí až po aktivaci “hibernující” sim karty
  • komunikace je omezena na specifický časový úsek
  • v jednotce se ukládají pouze poslední 3 polohy vozidla

Systém ecall by podle předběžného průzkumu mohl ročně zachránit 2500 životů. Čas hraje při nehodě s vážným zraněním hlavní roli, systém ecall má tak za úkol minimalizovat následky nehody. Do této doby nedostatečně rychlá reakce svědků nehody bude tak podchycena automatickým voláním o pomoc. Palubní jednotka systému stojí cca 2000 – 2500 Kč, ve finální ceně automobilu se tak pravděpodobně ani neprojeví.

Zdroj obrázku:
Jak funguje ecall – překlad do českého jazyka: Wikimedia Commons, autor Tomasz Kaminski (původní verze v polském jazyce)