Nejzajímavější mosty ve světě

19.10.2018

Obdivuhodných mostů se po celém světě nachází celá řada. Některé z nich jsou význačné už jen svými proporcemi, jiné mají zajímavou historii. Najdeme mezi nimi i mosty životu nebezpečné, další pak tvoří nedílnou součást měst, ve kterých se nacházejí. Podívejte se na ty nejpozoruhodnější z nich.

Nej mosty na světě

Evropská prvenství

Potřeba spojit Paříž s jižní částí Francie vedla francouzskou vládu ke schválení projektu na výstavbu mostu vedoucího přes údolí řeky Tarn u města Millau již v roce 1989.
Uvažujeme-li výšku mostní konstrukce, pak je viadukt Millau nejvyšším mostem ve světě
i v Evropě. Jeho nejvyšší pilíř ční do výšky 343 metrů nad mořem, vozovka se pak tyčí ve výšce až 246 metrů nad zemí. Francouzi za jeho výstavbu zaplatili v přepočtu 11 miliard korun a řidiči se po něm poprvé projeli v prosinci 2004.

Viadukt Millau

Nejdelším evropským mostem se pak mohou chlubit Portugalci. Jejich most Vasco da Gamma, pojmenovaný po portugalském mořeplavci a objeviteli, je 17 kilometrů dlouhý, 30 metrů široký a denně ho využije přes 50 tisíc automobilů. Most byl konstruován tak, aby odolal menším seismickým otřesům. Stojí na 820 pilířích a jeho životnost se odhaduje na 120 let. Pro Portugalce je stavbou století, významně totiž přispěl k propojení pobřeží
s vnitrozemím a umožnil tak lepší přístup k evropské silniční síti.

Most Vasco da Gamma

Světová nej

Vůbec nejdelším mostem ve všech kategorií je železniční most mezi Šanghají a Pekingem měřící necelých 165 kilometrů. Vlakové soupravy tudy frčí rychlostí až 300 kilometrů v hodině, ale pravděpodobně samotná cesta moc dobrodružná nebude. Trať totiž vede převážně kolem rýžových polí. Jeho výstavba vyšla Čínu na astronomických 165 miliard korun a údajně se tak jedná o nejpředraženější most na světě, několik lidí bylo dokonce popraveno za korupci spojenou se stavbou mostu.

Most Danyang-Kunshan

Za nejvyšším mostem světa, měřeno od země po vozovku, musíme opět do Číny. Zde byl v roce 2016 otevřen most Beipanjiang visící 565 metrů nad řekou Nizhu. Kromě jeho výšky je fascinující i rychlost jeho výstavby, která trvala pouhé tři roky. Ještě v roce 2013 nestálo na místě vůbec nic, o tři roky později už byl most zkompletovaný a připraven na první automobily. Vybudování mostu vyšlo Čínu na 2 miliardy korun.

Most Beipanjiang

Nejkratší, nejděsivější, vytvořeno přírodou

Vedle nejdelších a nejvyšších mostů existují i takové, které co do délky a výšky patří mezi trpaslíky, ale svoji slávu si vydobily jinak.

Kramářský most je nejdelším průchodným mostem, který je zároveň obyvatelný. Po 120 metrů dlouhém kamenném mostě přes řeku Geru se můžete projít v německém Erfurtu a pochází pravděpodobně z roku 1117. Své jméno dostal po kramářských krámcích postavených podél jeho délky. Kdysi jich bylo 60, dnes se počet domků ustálil na čísle 32. Nicméně právě kvůli jeho zástavbě si turisté kolikrát ani nevšimnou, že se právě ocitli na mostě.

Kramářský most

V Evropě najdeme i nejdelší mezinárodní most, tedy most, který spojuje dva státy. Jedná se o most přes průliv Öresund, jenž spojuje dánskou Kodaň a švédské Malmö a cestu mezi těmito dvěma městy zkrátil na 35 minut. Měří 7,8 kilometrů a denně ho využívá 10 tisíc automobilů a 20 tisíc cestujících ve vlacích. Most je významný i proto, že se jeho výstavbou poprvé od doby ledové spojil Skandinávský poloostrov s pevninskou Evropou.

Most přes záliv Öresund

Naopak nejkratším mostem v této kategorii je most na řece Sv. Vavřince spojující americkou a kanadskou část ostrůvku Zavikon. Je to most jen pro pěší a měří pouhopouhých 10 metrů. Ostrůvek je součástí oblasti nazvané jako Tisíc ostrovů, kde mají na malých ostrovech postavena svá letní sídla nejbohatší obyvatelé USA.

Most u ostrova Zavikon

Jste-li milovníci adrenalinu, pak byste se měli projít po 460 metrů dlouhém mostě Taman Negara Canopy Walkway. Pyšní se titulem nejdelší provazový most na světě. Najdete ho v Malajsii, asi 150 kilometrů severovýchodně od Kuala Lumpur. Ve výšce 49 metrů nabízí dechberoucí výhledy do nitra tamější džungle.

Canopy Walkway

Mosty nevytvářejí jen lidé, dokáže to i sama příroda. Důkazem budiž Vílí most (Fairy bridge) v provincii Kuang-si v Číně. Mostní oblouk dlouhý 120 metrů z něj činí nejdelší přírodní most na světě.
V Evropě pak toto prvenství drží oblouk Pont d´Arc v jižní Francii. Jeho rozpětí činí 58 metrů, široký je 60 metrů a navštěvovaný je hlavně po vodě, kanoisty a kajakáři. Jedná se o jeden z nejznámějších symbolů zdejší přírodní rezervace. V jeho těsné blízkosti se rovněž nachází jeskyně Chauvet, známá svými 30 tisíc let starými jeskynními malbami.

Pont d´Arc

Za nejděsivější, alespoň pro ty, kdo trpí závratěmi, lze považovat skleněný most otevřený v roce 2017 jak jinak než Číně. Most se nachází v provincii Hebei, je 1600 metrů dlouhý a překlenuje kaňon ve výšce 230 metrů. Aby byla zajištěna bezpečnost, může být na něm v jednu chvíli jen 600 lidí a jako bonus ho konstruktéři navrhli tak, aby se pod chodícími turisty malinko houpal.

Skleněný most v provincii Hebei

Nej mosty v Česku

Pokud vás mosty fascinují, ale nechcete za nimi cestovat daleko, navštivte ty nejkrásnější z nich v Čechách a na Moravě.

Povinností je určitě Kamenný most v Písku, nejstarší most na našem území. Postaven byl ve 2. polovině 13. století, měří 111 metrů a nachází se na něm několik barokních soch. Několikrát byl poškozen velkou vodou, vždy byl ale opraven. Dnes slouží už jen pro pěší.

Jeden z nejstarších mostů na Moravě je barokní most v Náměšti nad Oslavou, někdy nazýván jako “malý moravský Karlův”. Po Karlově mostě je to totiž největší most v Česku s nejbohatší sochařskou výzdobou.

Dalším mostem, který si zaslouží pozornost, je maličký barokní most v Bělé nad Radbuzou. Most postavený z masivních kamenných kvádrů překlenuje řeku Radbuzu již od roku 1723.

Jedním z nejmodernějších mostů je Mariánský most v Ústí nad Labem. Postaven byl v 90. letech minulého století jako dominanta města. V jeho středu se nachází společná komunikace pro chodce, cyklisty i vozidla.

Z technické hlediska je Vojslamický dvojmost přes řeku Želivku unikátem. Komunikace ve spodním patře spojuje obce Píšť a Vojslavice a dnes slouží už jen místní dopravě. Horním patrem vede dálnice D1 mezi Prahou a Brnem.

Obrázky převzaty z www.commons.wikimedia.org.