Nový pokus o zvýšení maximální povolené rychlosti na dálnicích

25.09.2020

Diskutované téma, jakým je zvýšení maximální povolené rychlosti na českých dálnicích, opět ožilo. Vláda v srpnu představila návrh novely silničního zákona, která mimo jiné počítá se zvýšením maximální rychlosti na dálnicích o 10 km/h. Změna by se měla týkat jen vybraných úseků, u nichž to technický stav, intenzita provozu a další parametry dovolí. Návrh však nejprve musí projít schvalovacím procesem.

Nový pokus o zvýšení maximální povolené rychlosti na dálnicích

Cílem je vyšší bezpečnost

O zvýšení maximální povolené rychlosti na dálnicích se v Česku diskutuje už několik let. Je to téma poměrně kontroverzní, které má řadu odpůrců i řadu zastánců, mezi nimiž jsou i ti, kteří by byli pro zavedení neomezené rychlosti.

Důvodem pro zvýšení rychlostního limitu na dálnicích není úspora času (ta je totiž opravdu minimální), ale především bezpečnost. Čím rychleji totiž auto jede, tím větší pozornost musí řidič věnovat řízení a nemá čas se nechat rozptylovat jinými podněty. Řidič se pak méně stresuje a více se soustředí na jízdu. Hlavní příčinou nehodovosti na dálnicích totiž nebývá překročení rychlosti, ale právě nevěnování se provozu, špatná jízda v jízdních pruzích a nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly.

Vhodné úseky prověří audit

Návrh novely silničního zákona nepočítá s tím, že by vyšší povolená rychlost byla zavedena plošně. Rychlostí 140 km/h by se řidiči mohli prohánět jen na vybraných úsecích dálnic, kde to povolí dopravní značka. Jedná se o úseky nové, modernizované, s kvalitním povrchem a příznivým výškovým profilem. Vhodné jsou přímé, rovinaté úseky s dobrými rozhledovými poměry, přiměřenou intenzitou dopravy a nejlépe více než dvěma jízdními pruhy. Konkrétně jde například o některé úseky dálnic D5, D8, D11 nebo nově budované dálnice D3.

Dálnice

Zda je daný úsek vhodný a po všech stránkách na tuto změnu připravený, posoudí bezpečnostní audit. Ten bude muset prověřit klopení zatáček, šířku jízdních pruhů, bezpečnost svodidel a další parametry.

Současný trend je opačný

Pozoruhodné je, že navrhovaná změna neodpovídá současnému trendu, který můžeme vidět v jiných evropských zemích a kterým je snižování povolené rychlosti. Důvodem bývají vyšší emise a přílišný hluk. Příkladem je Nizozemsko, kde nedávno zavedli na dálnicích maximální rychlost 100 km/h. Pomaleji než u nás se jezdí také na severu Evropy, v Belgii, Španělsku, Švýcarsku, Portugalsku a dalších zemích. Dokonce i v Německu je velké množství úseků, kde je rychlost omezena na 120 km/h.

Projde-li zmiňovaná novela silničního zákona, bude o to více potřeba, aby se řidiči chovali odpovědně a svou rychlost přizpůsobili svým schopnostem a aktuálním podmínkám na vozovce. Je třeba pamatovat na to, že s vyšší rychlostí se prodlužuje brzdná dráha vozidla i bezpečná vzdálenost mezi vozidly.