Nehoda autobusu očima cestujícího. Když hoří, zachovejte klidnou hlavu a přiložte ruku k dílu, řidič Vám nepomůže

12.10.2015

Není to tak dávno, co jsme s přítelem jeli autobusem z Liberce do Staré Paky. Když jsme nastupovali do autobusu a dávali si věci do úložného prostoru, všimli jsme si kapající kapaliny ve spodní části autobusu (jak se později ukázalo z motoru). Nahlásili jsme to obtloustlému řidiči, který momentálně kouřil cigaretu a na naše upozornění pouze mávl rukou, že to nic není.

Nehoda autobusu

„Honem, honem, nastupovat!“ zvolal sotva funící řidič. Po pár kilometrech začal chcípat motor u autobusu. Když zastavil asi po třetí, všimli jsme si vycházejícího kouře z motorového prostoru. Řidič z autobusu vyběhl, aby zjistil, co se děje. Nazpět však neběžel, ale přímo upaloval pro hasicí přístroj. Upozorňuji, že my tou dobou stále seděli na svých místech. A až když se z autobusu ozvalo, zda bychom si neměli vystoupit, řidič kývl, že je to dobrý nápad.

Všichni jsme se v poklidu dobrali ven bez jediného šrámu na těle a pozorovali hořící motor autobusu, který řidič autobusu za pomoci řidiče osobního auta jedoucího za námi rychle uhasili. Můj přítel také nelenil a zeptal se řidiče, kde má výstražný trojúhelník, aby nedošlo k další nehodě. Autobus stál na horizontu silnice, kde auta jezdila stovkou. Bohužel žádný trojúhelník nebyl nalezen. Ale to řidiče netrápilo, věnoval se koukání na motor autobusu, i když byl požár již uhašen.

Přítel, ve snaze zabránit kolizi, zastavoval auta jedoucí v protisměru a to bez jakéhokoli reflexního prvku. Někteří řidiči však na mávání vůbec nereagovali. Nejspíš si mysleli, že jde o bláznivého stopaře. Naštěstí k žádné další nehodě nedošlo a po příjezdu záchranné hasičské služby bylo místo dostatečně zabezpečeno. Ihned jak dorazil náhradní autobus, jsme mohli pokračovat dál v cestě.

Myslím si, že řidič autobusu by měl vědět lépe než kdo jiný, jak postupovat při dopravní nehodě. Bezpečnost cestujících a dalších účastníků dopravy, případně poskytnutí první pomoci by mělo být pro řidiče na prvním místě. Bohužel Vám musím s politováním sdělit, že v našem případě se tak nestalo. A už vůbec nepochopím, jak může v autobuse chybět takový výstražný trojúhelník. Alespoň že hasicí přístroj byl na svém místě.

Postup při dopravní nehodě řidiče/průvodce

  1. Co nejrychleji vyhodnotit situaci.
  2. Zajistit bezpečnost cestujících.
  3. V případě požáru vyzvat k okamžitému opuštění vozidla do bezpečné vzdálenosti.
  4. Zavolat na telefonní číslo 112, oznámit co stalo a jak postupovat dál.
  5. Organizovat a poskytnout první pomoc vážně zraněným.
  6. Udržet cestující pohromadě a informovat je o situaci.
  7. Po příjezdu záchranného systému předat veškeré informace veliteli zásahu.
  8. Zavolat dopravci, který zajistí náhradní dopravu.

Za tým Srovnátora
Kamila Bittnerová

Další zajímavé články

Pravidla přednosti na přechodu pro chodce

Kdo komu dává přednost na přechodu pro chodce?
21.08.2017

Situace, se kterou se setkáváme denně. Chodci mají na přechodu přednost – ta má ale svá pravidla a své výjimky. Jak se tedy na přechodu správně chovat?

Opravy silnic o prázdninách

Opravy silnic o prázdninách
18.08.2017

Jistě jste si v průběhu prázdnin všimli zvýšeného počtu omezení na silnicích. Uzavírky, zúžení, objížďky a následně kolony znepříjemnily cestu mnoha jedincům.


Kam dále: