Jak se chovat na železničním přejezdu?

29.08.2019

Uzavírky na silnicích, kolony a zvýšená hustota provozu na nejfrekventovanějších tazích po České republice, jsou velkou zkouškou trpělivosti řidičů i spolujezdců. Pod tlakem a ve vysokých teplotách jedná člověk nerozumně a mnohdy i zbrkle, proto častěji dochází ke zbytečným nehodám, které mnohdy končí i fatálně. Zprávy a denní tisk se plní informacemi o zvyšujícím se počtu nehod na železničních přejezdech a nejčastěji bývá chyba na straně řidiče, nedodržujícího předpisy, podle kterých se má na oněch přejezdech chovat.

Statistika srážek s vlakem v ČR v letech 2009 - 2018

Zákon o železničních přejezdech

Legislativa o silničním provoze nabádá řidiče k opatrnosti při jízdě přes železniční přejezd, především k tomu, aby se přesvědčil, zda může železniční přejezd bezpečně přejet. Nezabezpečený železniční přejezd, respektive místo, kde se pozemní komunikace kříží s železnicí, v Čechách neexistuje, liší se jen úrovně zabezpečení:

Výstražné kříže

Všechny železniční přejezdy a přechody jsou označeny touto svislou dopravní značkou. Strojvedoucí dává příjezd vlaku k těmto typům přejezdů jasně vědět houkáním vlaku a svou jízdu současně značně zpomalí.

Výstražník

Dalším stupněm zabezpečení jsou výstražná světla doplněná zvukovým signálem. Pokud bliká pozitivní (bílé světlo), je možné přejezd bezpečně přejet rychlostí maximálně 50 km/h.

Závory

Závory jsou kromě mimoúrovňového křížení železnice s pozemní komunikací jednou z nejvyšších a také nejdražších úrovní zabezpečení. Osazení jednoho přejezdu závorami vyjde na 3 – 10 milionů Kč. Ve srovnání s pouhým výstražným křížem v řádech tisíců, je to velký zásah do rozpočtu, který ale může ušetřit životy. Najdou se ale tací, kteří riskují přecházení i přesto, že jsou závory sklopené.

Rychlost při přejezdu železnice:

  • přejezd bez světelného signálu: 50 metrů před přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet maximálně 30 km/h.
  • přejezd se světelným signálem (svítí-li bílé přerušované světlo): 50 metrů před přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet maximálně 50 km/h.
    V obou případech nesmí řidič dobu přejíždění zbytečně prodlužovat.

Počet přejezdů v ČR k 31.12.2018

  • Počet přejezdů celkem: 7 858 ks
  • Počet přejezdů zabezpečených pouze výstražným křížem: 3 720 ks
  • Počet přejezdů se světelným zabezpečením: 3 816 ks
  • Počet přejezdů se závorami: 1 418 ks

Spočítejte si rychle povinné ručení


Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů

Na železniční přejezd se nesmí vjíždět, pokud:

  • svítí výstražná světla (2 červená střídavě přerušovaná světla)
  • je dána zvuková výstraha zvonku přejezdového zabezpečení
  • se sklápějí nebo jsou sklopené závory
  • je vidět nebo slyšet přijíždějící vlak
  • drážní zaměstnanec dává znamení k zastavení vozidla
  • není možné přejezd bezpečně přejet

Dodržováním legislativy a bezpečnostních pravidel na železničním přejezdu chráníte sebe i celou svou posádku. Při srážce osobního vozu s vlakem tento několika tunový kolos tlačí auto ještě stovky metrů v závislosti na jeho počáteční rychlosti při střetu.

Autor Martin Daneš

Martin Daneš

Jsem Martin Daneš, obchodní ředitel Srovnátor.cz. Naším cílem je najít pro vás vždy to nejvhodnější pojištění dle vašich potřeb. Díky široké nabídce produktů od všech významných pojišťoven vám dokážeme poskytnout řešení odpovídající vašim představám. Když budete mít jakýkoliv produktový dotaz, neváhejte se na nás obrátit na info@srovnator.cz

Hledat na webu Srovnátor.cz