Jak probíhají testy vodotěsnosti automobilů? Podívejme se, jak to dělá ŠKODA AUTO

19.11.2020

Všechny nové vozy musí projít řadou zkoušek a testů, které probíhají již během jejich vývoje. Jedním z nich je i zkouška vodotěsnosti. Tyto zkoušky však neprobíhají jen během vývoje ale i během sériové výroby. Hlavním cílem je samozřejmě zjistit, zda do interiéru automobilu nezatéká při dešti nebo třeba i při návštěvě myčky.

Jak probíhají testy vodotěsnosti automobilů? Podívejme se, jak to dělá ŠKODA AUTO

Již od roku 1982

Automobilka značky ŠKODA AUTO má zkušebnu vodotěsnosti zřízenou již od roku 1982. Nedávno však tato zkušebna vodotěsnosti prošla modernizací, díky které rozšířila své možnosti v oblasti testování a zdvojnásobila svou kapacitu.

Simulace deště i monzunového lijáku

Testy, které ve zkušebně probíhají, mají za cíl nasimulovat různé podmínky, kterým může být automobil v souvislosti s vodou vystaven. Nejzákladnějším testem je právě simulace působení deště. Dle specialisty Zkušebny vodotěsnosti Jakuba Vochvesta, zkouška při simulaci deště probíhá řádově desítky minut. Dodává, že jsou ale také testy dlouhodobé, během kterých je automobil vystaven simulovanému dešti i několik hodin.

Průtok vody simulovaného deště je přibližně 25 litrů na metr čtverečný za jednu minutu. Zkušebna je ale schopna simulovat i monzunové deště, kdy může průtok vody ve zkušebně být až dvojnásobný.

Zkouška tlakového mytí

Nová vozidla podstupují i zkoušku tlakového mytí – tato zkouška zaručuje, že voda do interiéru automobilu nezateče ani v případě, že s ním jeho majitel navštíví myčku aut nebo k čištění vozidla použije tlakovou myčku (vapku).

Zkouška je prováděna tlakovým rámem na pojezdu, který právě výbavu automatických mycích linek připomíná. V závislosti na konkrétním testu je pak tlak v tryskách tlakového rámu mezi 60 až 90 bary.

Auto v dešti

Nové možnosti díky modernizaci

Mezi nejnovější typy zkoušek patří pak testy, při kterých je vodotěsnost automobilu testována v náklonu. Tyto testy zaručují, že interiér vozidla zůstane suchý i v případě, kdy bude vůz zaparkován ve svahu a bude vystaven několika hodinovému dešti.

Ve zkušebně je také vyvíjena nová technologie, která umožní detekovat výskyt vody v interiéru vozidla pomocí rádiové frekvence. RFID (radio frequency identification) senzory, které reagují na přítomnost vlhkosti, jsou instalovány do interiéru vozu a pomocí čtecího rámu, který nad vozidlem během zkoušky projede, jsou ze senzorů načtené informace. Tímto způsobem se zjistí, zda byly senzory vystaveny vodě či nikoli. Tuto technologii by pak dále mohl využívat celý holding Volkswagen.

V případě, že se vniknutí vody do interiéru vozu prokáže, je vozidlo podrobně prozkoumáno. Během analýzy se zjišťuje, kam všude se voda dostala, ale také samozřejmě příčina jejího vniknutí. Tento problém je následně konzultován buď s oddělením Technického vývoje v případě předsériových vozů, nebo v případě sériových vozů přímo s výrobou.

Recyklace

Zkušebna značky ŠKODA AUTO myslí i na ekologický přístup k testování vodotěsnosti – veškerá voda využitá k testům je recyklována. Voda je v uzavřeném okruhu a během samotného testu je pak recyklováno přibližně 375 litrů vody za jednu minutu. Při čištění voda prochází filtrací přes hrubé i jemné filtry a v posledním kroku je vydesinfikována za pomocí ultrafialového záření. Výměna vody v okruhu probíhá jednou měsíčně a vyčištěná použitá voda putuje do kanalizace.