Nejzajímavější tunely na světě

22.06.2020

Železniční a silniční tunely nám pomáhají překonat úseky, jejichž zdolání je jinak obtížné nebo o poznání pomalejší. Přestože tato stavebně náročná díla zůstávají naším očím ukrytá, jedná se často o velkolepé, zajímavé stavby. Rekordmany mezi tunely najdeme v Evropě – prvenství mezi silničními tunely drží tunel v Norsku, nejdelším železničním tunelem se může pochlubit Švýcarsko. Které další tunely stojí za zmínku?

Nejzajímavější tunely na světě

Gotthardský úpatní tunel ve Švýcarsku

Tunel procházející alpským Gotthardským masivem je se svou délkou 57 075 metrů nejdelším železničním tunelem na světě. Od prosince roku 2016, kdy byl zprovozněn, zkracuje dobu cestování mezi Curychem a Milánem o zhruba 45 minut. Při jeho ražbě muselo být odstraněno na 13 milionů m³ horniny – to je pro představu pětkrát více, než je objem Cheopsovy pyramidy v Gíze. Gotthardský tunel je zároveň také nejhlubším tunelem na světě – v některých místech vede i 2 300 metrů pod vrcholem hory. Projít si celou trasu tunelu, tentokrát ovšem pěšky po povrchu, umožňuje tematická turistická trasa Gotthard Tunnel Trail.

Tunel Seikan v Japonsku

Než se otevřel Gotthardský tunel, držel prvenství mezi železničními tunely podmořský tunel Seikan, který spojuje japonské ostrovy Honšú a Hokkaidó. Jeho délka činí úctyhodných 53 840 metrů. Dokončen byl po 17 letech práce v roce 1988 a při jeho stavbě se spotřebovalo 168 000 tun oceli. Protože tunel prochází seismicky neklidnou oblastí, museli projektanti myslet na jeho zabezpečení proti otřesům. Proto vede tunel pod vodou v monolitickém bloku, který by měl případné zemětřesení ustát.

Laerdalský tunel v Norsku

Norská města Laerdal a Aurland spojuje nejdelší silniční tunel na světě – jeho délka činí 24,5 km. Výstavba tunelu, která trvala 5 let, se neobešla bez 5 000 explozí různých výbušnin. Tunel byl otevřen v roce 2000 a řidiči jím mohou projíždět zdarma. Atmosféra tunelu bere ohled na řidiče, pro které může být dlouhý pobyt ve stísněném prostoru bez přístupu přirozeného světla stresující. Tunel je proto třemi příčnými tunely rozdělen na 4 kratší úseky, mezi kterými mohou řidiči zastavit a odpočinout si. Tato odpočívadla jsou záměrně nasvětlena jinak než samotný tunel. Ten je nasvícen modře, aby řidičům připomínal oblohu.

Laerdalský tunel
Zdroj: flowee.cz

Čínské metro – linka 3 v Kantonu

Město Kanton v jižní Číně se může pochlubit nejdelším tunelem pro metro na světě. Všechny stanice linky 3, které byly i s tunelem vybudovány v letech 2005 až 2010, se nachází v podzemí. Souvislý kolejový tunel je dlouhý 67,3 km, je tedy delší i než výše zmiňovaný Gotthardský tunel.

Eurotunel mezi Francií a Velkou Británií

Výčet výjimečných tunelů by nebyl úplný, pokud bychom nezmínili podmořský Eurotunel vedoucí pod Lamanšským průlivem. Ten od roku 1994 spojuje francouzský přístav Calais s anglickým městem Folkestone. Z jeho celkové délky 50 450 metrů vede 38 km pod mořským dnem v průměrné hloubce 45 metrů. Tunel tvoří dva dopravní tunely o průměru 7,6 m a jeden menší servisní tunel. Vlaky se zde mohou pohybovat maximální rychlostí 160 km/h (ačkoliv jsou schopné pohybovat se téměř dvojnásobnou rychlostí). Americká společnost stavebních inženýrů řadí Eurotunel mezi 7 moderních divů světa.

Podzemní systém chodeb PATH v Torontu

Zima v Kanadě dokáže být drsná, není tedy divu, že právě tady byl vytvořen rozsáhlý podzemní systém chodeb a tunelů pro pěší, který tvoří největší podzemní obchodní středisko na světě. V podzemí se v pasážích nachází spousta obchodů a restaurací a podzemní chodby spojují důležité budovy a atrakce Toronta. Síť pěších tunelů PATH se neustále rozrůstá a v současné době dosahuje délky necelých 30 km.

Tunel pod Fehmarnskou úžinou

V blízké budoucnosti by měl v Evropě vyrůst nejdelší ponořený tunel na světě (železniční a silniční), který by měl spojit německý pobřežní ostrov Fehmarn s dánským ostrovem Lolland. Nyní trvá cesta trajektem mezi Německem a Dánskem zhruba hodinu. 17,6 km dlouhý tunel by měl tuto cestu zkrátit na několik minut. Jeho výstavba má začít v lednu roku 2021 a trvat by měla 8 let. Rozpočet stavby byl vyčíslen na 175 miliard korun.

Tunel pod Fehmarnskou úžinou
Zdroj: femern.com

Tunel mezi Helsinkami a Tallinnem

Existuje také projekt na železniční tunel mezi Finskem a Estonskem, který by se měl stát nejdelším podmořským tunelem na světě. Pokud se projekt uskuteční, vznikne 103 km dlouhý tunel, kterým rychlovlak projede za 20 minut. To by mělo výrazně ulevit trajektům. Na trase bude nutné vybudovat alespoň jeden umělý ostrov. Náklady na celý projekt se odhadují na zhruba 15 miliard eur. Tunel (nazývaný též Talsinki) by mohl být hotový někdy mezi lety 2030 a 2040.